2011. március 17., csütörtök

Könyv Kata

A Tat Galéria meghatározó alkotóművészei közé tartozik Könyv Kata festőművész. Az 1984-ben született alkotó 2003-tól a Magyar Képzőművészeti Egyetem festőszakos hallgatója volt, Károlyi Zsigmond, majd Gaál József mestereknél. 2006-ban „Erasmus” ösztöndíjas a spanyolországi Cuenca-ban. 2003-óta kiállító alkotó.
Legfontosabb kiállításai: „Best of Diploma” - Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest, 2008; „A rendszerváltás 20 éve pályázat” - Collegium Hungaricum, csoportos Berlin, Párizs, Bécs; „Friss” - Kogart, csoportos Budapest; „Mosolygó Mona Lisa IV.” Volksbank Galéria, Budapest; „Art Fair” - Műcsarnok, csoportos, Budapest 2009; „Regeneration, Espace Belleville” - Párizs, 2010.

Könyv Kata művészeti hitvallása: A mindennapi élet jelenetei, a világ, a város fragmentumai, az elsuhanó arcok sokasága, a betonba préselődött jelek és a magamban hordozott derű kísérnek utamon. Szemlélődöm, banalitások labirintusában haladva, motívumokba ütközöm. Ábrázolom a számomra sokszor groteszk világot, amelyben élünk nap, mint nap. Munkáimban felfedezhető egyfajta „krónikás” jelleg, fontosnak tartom, hogy reagáljak az élet visszásságaira, a társadalmi igazságtalanságokra.

Könyv Kata a XXI. századi, kortárs közép-európai festészet markáns alkotója. Festészetének alapját az összetett jelentéstartalom mellet, az erős társadalomkritikai hang és egyedi művészi formanyelv adja. Az 1984-ben született alkotó 2003-tól képzőművészként nemzetközi projektek és kiállítások részvevője. 2006-ban Spanyolországban alkotott ösztöndíjasként. 2003-óta Budapesten, Berlinben, Párizsban, Bécsben, Prágában a közönség kiemelkedő figyelemmel kísérte kiállításait. Festészetére hatott az olasz metafizikus festészet hagyománya, ezt a formanyelvet adaptálja új értelmezés mellett alkotásaiba. A képeken a társadalmi és morális összefüggések vizsgálata mély máig meg nem oldott és egyre súlyosabb társadalmi szindrómákat vetnek fel. Témáinak egy részén a kíméletlen gazdasági, média és politikai jelenségeknek kiszolgáltatott szubjektum elhagyatottsága, drámai mellőzöttsége áll. Festészetében gyakran elhagyott terek, gyárépületek kulisszái, ipari vezetékek közt jelennek meg archaikus elemek, sokszor csonkolt, töredezett szoborrészletek monokróm szerkesztésben. Könyv Kata alkotói felfogására hatott Frans Hals és Lucien Fred festészeti realizmusa. A leképzés gesztusa, a teremtő mozdulat, a figuralitás, az anyag, a színek kohéziója. Képei jelentős részénél veti fel – gondolati és technikai értelemben is a - globális, vizuális-kommunikáció tömeges ingerének, a szubjektumra tett hatását. Az audio és audiovizuális, netes csatornák és felületek, az óriásplakátok, a reklámtáblák, a filmek, az újságok, s ezek megnyilvánulásai, tartalmi problémái érdeklik Könyv Katát. A letapogatható üzenetek, jelek többlettartalma adja vásznai feszültségét. Ez nála szimbólumképzés, amelynek kettőssége adja a feszültséget. Az egyik pólus a verbalizálhatatlan tárgyi metafora, a másik konkrét, esetenként provokatív aktualitás, melyben tisztán kiolvasható a társadalomkritika.


Sikert hozott a párizsi nemzetközi kiállítás 2010-ben


 

  • Nincsenek megjegyzések:

    Megjegyzés küldése