C.W.

Könyv Katalin 1984. április 11.-én született Pincehelyen.
Szülei: Könyvné Szabó Éva bőrműves, népi iparművész (http:bormivestarsoly.5mp.eu) és Könyv István János grafikusművész (http:konyvistvanjanos.5mp.eu) Simontornyán élnek.
Nővérem: Könyv Ágnes egyéni fordító.

Simontornyán az Általános Iskola elvégzése után a Pécsi Művészeti Szakközépiskolában reklámgrafikát tanultam. Mstereim középiskolában: Molnár Tamás tervezőgrafikus, Ernszt András festőművész, Bélafi László fotóművész, Pandúr József művészettörténész.

Az érettségi és a szakmai ötödév elvégzése után, 2003-ban felvételt nyertem a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakára. Itt Károlyi Zsigmond mester osztályába jártam másfél évig, majd Gaál József mester osztályában végeztem festészeti tanulmányimat. A budapesti TAT galériával dolgozom együtt és rajztanárként félállásban dolgozom a Táncsics Mihály Német Nemzetiségi és Általános Iskolában.
2009-től tagja vagyok a Magyar Alkotók Országos Egyesületének (MAOE)

Eredmények, díjak:

- Az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen plakát kategóriában elért első helyezés, 2003.
- A ’VÍZ’ Baranya megyei pályázaton elért első helyezés, 2003.
- Az ’Európa Asztalai’ országos pályázatán különdíj, 2004.
- „Erasmus” tanulmányi ösztöndíj a spanyolországi Cuenca-ban, 2006.
- "Best of Diploma" 4 festmény kiválasztása 2008. (http://www.mke.hu/node/13928)
- „Friss festészeti díj” A rendszerváltás 20 éve pályázaton 2009.
- „Nagybányai életérzés napjainkban” országos pályázaton elért II. hely 2009.
- Budapest Galéria ösztöndíja, művésztelepi részvételre (Gyergyószárhegy) 2010

Kiállítások:

- Közelítés Galéria, csoportos kiállítás, Pécs 2003.
- Kis Vígadó Galéria, csoportos kiállítás, Budapest 2004.
- Lukács Cukrászda, önálló, Budapest 2005.
- VI. Országos Groteszk Képző-, Iparművészeti és Fotó kiállítás, Kaposvár 2005.
- „Állomások” című kiállítás, családi Szekszárd, Fonyód 2005.
- Akvarell-party csoportos Dunakömlőd Művelődési Ház 2005.
- Erlin Galéria, csoportos, Budapest 2005.
- Ferencvárosi Művelődési Központ, csoportos, Budapest 2005.
- Reflexiók Piranesi műveire MKE, Budapest 2005.
- „Állomások” című családi kiállítás Hevesi Sándor Művelődési Központ, Nagykanizsa 2005.
- „Állomások” című családi kiállítás Művelődési Központ Dombóvár 2005.
- Budapest Art Expo friss, csoportos, Művészet malom, Szentendre 2006.
- Családi kiállítás Babits Mihály Művelődési Ház, Szekszárd, 2006.
- POSZT (Pécsi Országos Színházi Találkozó), csoportos, Dante Café, Pécs, 2006.
- Plain Art kortárs képzőművészeti fesztivál, önálló, Budapest, Pink Cadillac, 2006.
- Kindl - Kupolagaléria, Kísérletek című, önálló,
- Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium, Tamási, 2006.
- Trafó kortárs művészetek háza, csoportos Gödöllő, 2006.
- „Szabadságra mentem” Almássy téri szabadidőközpont, csoportos, Budapest, 2007.
- FRISS GALÉRIA nyitókiállítás, önálló , 2008, Budapest
- „ 100 Király” alapítvány, Netaktív irodagaléria, önálló, Budapest, 2008
- A festészet napja, Parthenon- Fríz terem, Epreskert, Budapest, 2008
-Balassi Intézet, csoportos, Budapest, 2008
-Best of diploma, Magyar Képzőművészeti Egyetem, 2008
- „A rendszerváltás 20 éve pályázat” Collegium Hungaricum, csoportos Berlin, Párizs, Bécs 2009
- Friss, Best of diploma, Kogart, csoportos Budapest, 2009
- Mosolygó Mona Lisa IV. Volksbank Istenhegyi úti galériája, csoportos, Budapest, 2009
-Art Fair, Műcsarnok, Budapest, 2009
- Regeneration Espace Belleville Párizs, 2010
- Korlátok a fejedben vannak (kollektív kiállítás) Tat Galéria, Budapest, 2011




- Édenhotel, Tat Galéria, Budapest, 2011. május 3. és 2011-. június 6.


ÁTVILÁGÍTÁS: ENIGMA GALÉRIA, 2012. március 2. és március 31. között

Name: Kata Könyv
Place of Birth: Pincehely
Date of Birth: 11 April 1984
Nationality: Hungarian
Professional experience:
2008 - 2009 Art, art history and media teacher at the Vak Bottyán ÁMK Secondary School, Simontornya
2009 – Part-time art teacher at Mihály Táncsics German Nationality and Grammar School, Budapest

I work in co-opeartion with the Tat Gallery, Budapest

Qualifications:2003-2008 I finished my studies at the Budapest University of Fine Arts, at the Faculty of painting
My professor was: József Gaál
1998-2003 Secondary school of arts Pécs, graphic designer

Since 1998 I have been a steady participant of art camps like the camp in Szálka, in Szentendre, in Gyermely and Gyergyószárhegy etc.

Exhibitions:

Individual:
· Plan Air, Budapest, Pink Cadillac Club 2006
· Tamási, Kindl Kupola Gallery 2006
· Friss Gallery Opening Exhibition 2008
· “100 King” Foundation, Netaktív Office-gallery, Budapest 2008

Collective:
· Közelítés Gallery 2003
· Exhibition house of Dunakömlöd 2006 Malom, Szentendre, 2006
· Erlin Gallery 2005
· Mamü Gallery 2005
· Piranesi exhibition in Akademy of Fine Arts 2005
· Exhibition house of Dunakömlőd 2005
· Trafó house of contemporary artists, Gödöllő 2006
· Almássy square establishment 2007
· Biennale of the young contemporary artist 2006, 2008 (Szentendre)
· Wekerle Gallery 2008
· Wam Design Center (performance) 2008
· Degree exhibition in Academy of Fine Arts 2008
· „20 years of the Regime Change” competition, Collegium Hungaricum, Berlin, Paris, Vienna 2009
· Friss, Kogart, Budapest 2009
· Smiling Mona Lisa IV., Volksbank Gallery (Istenhegyi St.), Budapest 2009
 Regeneration Espace Belleville Párizs, 2010
 Korlátok a fejedben vannak Tat Gallery, Budapest, 2011
"Édenhotel" Tat Gallery, Budapest, 2011
Átvilágítás, Enigma Arts Gallery, Veresegyház, 2012


Promotions:

· First price of the OKTV, (National Competition of Secondary School Students) 2003.
· First price „The water” Regional competition of Baranya county 2003.
· The tables of Europe competition award, 2004.
· „Erasmus” scholarship to Cuenca, in Spain 2006.
· „Friss painting award” on the competition of 20 years of regime change 2009.
· II. Place on the nationwide competition „Nagybánya feeling in our days” 2009.


Why do painters paint?Painting has been buried and resurrected right on many times. If subjective poets exist, so do subjective painters disregarding the whimsicalities of different theories and spending their everyday lives with pure painting. Kata Könyv is one of these „God given” painters concentrating on expression and visual contents without ever questioning her art’s reason of existence. This certainly does not result in the loss of steady search and scepticism constantly actuating her while asking questions on the basics of our existence, all this on the tongue of painting art. At the time, when everything seems to be substitutable, and originality in art drowns in the breed of simulakrums, first hand sensual experience, the unique, unrepeatable gestures, the impregnation of the materials with emotions, the metamorphosis of paint on fabric gains more and more importance. There are plenty kinds of so-called quasi- or pseudo arts imitating mechanicism and digital pictures which have subjugated themselves to the technologies of virtual realities and theories erupting from them.
Kata Könyv sets up her art from the synthesis of corpulent, almost sculpturesquely shapen dynamic brushstrokes renewing traditions, maintaining the respectabilities. In this manner she follows the heritage of European painting arts from Franz Hals to Lucien Freud, the names outlining the idea of pictorial realism. Taking down reality is cohesion of the artist’s movements, the depicted shape, the treatment of material and the colour-effects. We can call this one kind of materialistic art, hence the contrast between the material of paint and the depicted illusion creates tension by somatic impacts and stimuli of touch.
All this is enhanced by Kata Könyv’s unique symbol creating system which likewise builds tension by its dualism. One pole is the unverbalisable objective metaphor; the other is the overly particular, provocative actualism clearly showing a social criticism. There are barely any artworks in our current fine art that would react directly to social and political problems. Most of the reflections neutralize the problem through manifold filtered, distanced conceptual chilliness or sociologizing scientification rather than assuming the revelation of a clearly stated moral content. Kata Könyv’s honest attitude faces us from the humane, impartial point of view with reality. She unshells an episode from an actuality and turns it into symbols. In her still lives she focuses on the controversies of social existence, its unsolvable problems by the tension and fathomlessness of surreal subject-combinations. All this is exaggerated by the overtones of everyday banalities, because the unreal co-presence of everyday items does not seem to be set up, rather looks like a short glimpse onto a kitchen table in a country house. It is „Roastrealism” and hidden and abstract symbolism at the same time.
These are a few sentences I would characterize Kata Könyv’s evolving pictorial art with. My posing cannot be considered final since the young artist uses in her multidirectional search and her numerous solutions a language of shapes that is more and more complex and due to her efforts for synthesis, increasingly compressed.
This initial lifework is already definable and can be split into cycles due to its power of expression. With a careful look into the future I prompt that the painter-chronicler of the future has already found the foundations for the establishment of timeless symbols by depicting our present times.

József Gaál
Head of Painting Department
Hungarian University of Fine Arts